Studentkonsulenten ble stiftet i 2014 av studenter ved Det psykologiske fakultet ved Universitetet i Bergen. Vi er en studentorganisasjon som leverer konsulenttjenester innen arbeids- og organisasjonspsykologi til studentorganisasjoner og andre frivillige organisasjoner i Bergen og omegn. Vår visjon er å skape gjensidig nytteverdi. Vi ønsker å bistå våre samarbeidspartnere med å nå sitt fulle potensiale gjennom å utnytte de menneskelige ressursene på best mulig måte. På den andre siden skal Studentkonsulenten være en unik øvingsarena for studenter ved arbeids- og organisasjonspsykologi som ønsker å anvende teori i praksis.
Vi er stolte av å kunne levere spesialtilpassede kurs av høy kvalitet til organisasjoner internt, og eksternt, ved UiB. I tillegg til kurs, bistår vi i kortere utviklingsarbeid, som med kulturbygging, kompetanseheving eller effektivisering. Alle våre tjenester er gratis.
Høsten 2024 er vi 13 erfarne konsulenter som står klar til å bistå deg og din organisasjon. Trykk på «Våre tjenester» for å lære mer om hva vi kan bidra med.
Våre verdier
Integritet
o Arbeide med høy etisk standard
o Bruke vitenskapelig basert fagstoff
o Skape tillit og trygghet i kunderelasjonen
o Opptre ryddig og saklig
Engasjement
o Brennende interesse for faget
o Indre ønske om å bidra
o Fokus på et godt samhold
o Tilpasningsdyktige og fleksible i arbeidet
Mot og ydmykhet
o Våge å prøve, tørre å lære
o Være bevisst våre evner og begrensninger
o Verdsette og evaluere tilbakemeldinger
Verdiskapning
o Skape merverdi, vi vil skape synergieffekter (5+5=20)
o Bidra til kompetanseutvikling
o Arbeide effektivt mot egne og kunders målsetninger
o Alltid strekke oss/søke etter forbedringer
Etiske retningslinjer
Respekt
Studentkonsulentene skal alltid behandle sine oppdragsgivere og kolleger med åpenhet og respekt.
Studentkonsulenten skal arbeide med ”etiske” oppdragsgivere. Dette fordrer en gjensidig oppfatning av profesjonell personalhåndtering. Dersom dette ikke er tilfellet skal konsulenten avstå fra oppdraget.
Kompetanse
Studentkonsulentens arbeid og metoder skal til enhver tid være forankret i arbeids- og organisasjonspsykologisk forskning og teori. Dette innebærer at Studentkonsulenten skal anvende forskning og teori som er godt vitenskapelig dokumentert.
Studentkonsulenten skal utelukkende ta på seg oppdrag som er innenfor organisasjonens kompetanseområde, der konsulentene har tilstrekkelig kapasitet til å gjennomføre oppdraget på en verdig måte.
Konfidensialitet
Våre konsulenter er underlagt taushetsplikt vedrørende alle oppdrag utført i representasjon av Studentkonsulenten.
Våre konsulenter skal etterstrebe gjensidig tillitt og trygghet i kunderelasjoner. Dette gjennom å overholde taushetsplikten, samt opptre ryddig og saklig.
Gjensidig nytteverdi
Studentkonsulenten tar kun oppdrag hvor gjensidig læring for både organisasjonen og oppdragsgiver er oppnåelig. Dette innebærer at Studentkonsulenten ikke tar oppdrag for egen vinning.
Våre konsulenter skal jobbe mot å sikre kompetanseoverføring, slik at oppdragsgiver har kunnskap og verktøy til å håndtere relaterte oppgaver ved senere anledninger.
Interessekonflikt
Studentkonsulenten skal etterstrebe å utføre oppdrag upartisk og skal ikke i noen tilfeller la seg påvirke til å fremme andre interessenter enn oppdragsgiver.
Våre konsulenter
Dina Bergmann, konsulent
Dina er tidligere leder og har hatt overordnet ansvar for alt som foregår i organisasjonen. Hun går 2. året på master i arbeids- og organisasjonspsykologi. Hun er særlig interessert i ledelse, motivasjon og kommunikasjon. Hun har tidligere deltatt på lederutviklingsprogrammet, Future leaders, og jobber nå som HR-konsulent ved siden av studiene. Dina har vært med i Studentkonsulenten siden 2021.
Kristin Ovesen, nestleder
Kristin går 2. året på master i arbeids- og organisasjonspsykologi, og er spesielt interessert i temaer som jobbengasjement, arbeidsmiljø og rekruttering. Som nytt medlem er hun nysgjerrig på hvordan det er å være i konsulentrollen og ivrig på å ta nytte av kompetansen fra studiet i praksis.
Live Meidell, dokumentkontroll
Live har ansvar for dokumentkontroll. Live går 2. året på master i arbeids- og organisasjonspsykologi. På fritiden deltar hun også på lederutviklingsprogrammet Future Leaders. Live synes temaer som motivasjon, kommunikasjon og organisasjonsutvikling er særlig interessante. Live har vært medlem i Studentkonsulenten siden 2022.
Benedicte Veseth, konsulent
Benedicte er konsulent og har tidligere hatt vervet som økonomiansvarlig og har hatt ansvar for å kontakte eksterne bedrifter, samarbeidspartnere og mulige oppdragsgivere. Hun går 2. året på master i arbeids- og organisasjonspsykologi. På fritiden deltar hun også på lederutviklingsprogrammet Future Leaders. Benedicte synes at temaene motivasjon, endring/utvikling og ledelse er spesielt interessant. Hun ble med i Studentkonsulenten i 2022.
Kamilla Efteland Johansen, HR – ansvarlig
Kamilla går 2. året på master i arbeids- og organisasjonspsykologi og er HR – ansvarlig i Studentkonsulenten. Hun har stor interessese særlig innenfor lederutvikling, motivasjon og rekruttering, og er nytt medlem i 2024.
Erle Nymark Hauki, konsulent
Erle går 3. året på bachelor i arbeids- og organisasjons psykologi og fungerer som konsulent i studentkonsulenten. Hun er spesielt interessert i organisasjonsutvikling og sikkerhetssystemer på arbeidsplassen. Noe som er viktig for Erle er at oppdragsgivere skal føle seg ivaretatt og respektert. Erle er nytt medlem i 2023.
Helle Bergstad, markedsføringsassistent
Helle går 2. året på master i arbeids-og organisasjonspsykologi og er markedsføringsassistent i Studentkonsulenten. Hun interesserer seg særlig innenfor ledelse, teamutvikling og konflikthåndtering. I tillegg synes hun det er spennende med temaer som mangfold, endring og bruken av KI i arbeidslivet.
Dina Torsvik, internansvarlig
Dina går 2. året på Bachelor i Arbeids- og Organisasjonspsykologi. Tidligere har hun tatt en bachelor i International Management fra Handelshøyskolen BI. Hun er spesielt interessert i ledelse, utvikling og samarbeid på tvers av kulturer og organisasjoner. Dina er aktiv i studentmiljøet i Bergen og trives godt med en travel hverdag. Det er viktig for henne å yte godt og levere kvalitet i det hun gjør. God kommunikasjon og samarbeid er derfor høyt verdsatt. Dina gleder seg til nye utfordringer og spennende oppdrag i Studentkonsulenten. Dina begynte i Studentkonsulenten i 2024
Amalie Nygård Nielsen, markedsansvarlig
Amalie går 2. året på Bachelor i arbeid og organisasjonspsykologi. Som markedsansvarlig har hun ansvar for studentkonsulenten sin markedsføring og kommunikasjon utad på sosiale medier.
Temaer hun syntes er interessante er arbeidsmiljøfaktorer, konflikthåndtering og stressmestring. I stundentkonsulenten ønsker jeg å anvende meg kunnskap i praksis og utvikle meg som konsulent. Amalie er nytt medlem i 2024.
Erlend Litlere, leder
Erlend er leder for studentkonsulenten og går 3. året på bachelor i arbeids- og organisasjonspsykologi. Han er interessert i mangfold og utnyttelsen av potensialet som ligger i et bredt mangfold. Han verdsetter spesielt Studentkonsulentens tilbakemeldingskultur. Erlend går også bachelor i økonomi og administrasjon på deltid. Han har vært med siden 2024.
Margrethe Bloch Haugland, bedriftskontakt
Margrethe går 3. året på bachelor i arbeids- og organisasjonspsykologi og er bedriftskontakt for Studentkonsulenten. Hun er spesielt interessert i psykologisk trygghet på arbeidsplassen, sammenhengen mellom stress og teamarbeid, og dynamikken i arbeidsmiljøer med høyt tempo. Hun tror på betydningen av å skape et miljø der hver enkelt ansatt føler seg sett og anerkjent for sin rolle i arbeidsfellesskapet. Som et nytt medlem av Studentkonsulenten i 2024, er Margrethe ivrig etter å bringe sin entusiasme inn i teamet og tilegne seg praktisk erfaring i faget.
Divya Tehlan, økonomiansvarlig
Divya går 2. året på bacheloren i arbeids- og organisasjonspsykologi. Temaer som interesserer hun er teambuilding og lederutvikling, samt det sosiale aspektet som omhandler hvordan mennesker påvirker hverandres motivasjon og jobbengasjement. I Studentkonsulenten ønsker hun å tilegne seg mer erfaring og praktisk kunnskap. Divya ble nytt medlem nå i 2024.
Hvordan er det å være konsulent i Studentkonsulenten?
Studentkonsulenten setter integrering og utvikling av nye konsulenter svært høyt. Derfor har vi utviklet et onboardingsprogram for alle nye medlemmer som strekker seg over ett semester. Programmet har som mål å gi nye konsulenter den grunnleggende kompetansen som behøves for å bistå i prosjekter, og å integrere dem sosialt slik at de trives og presterer i vårt team.
Programmet består av et introduksjonsmøte, kurs i presentasjonsteknikk og metode for oppdragsløsning. I forbindelse med det første kurset, skal en også være med på å planlegge, og gjennomføre, semesterets casekveld. Her får de nye medlemmene testet sine teoretiske ferdigheter og øvd seg i rollen som fasilitator. Gjennom hele onboardingprosessen vil konsulentene bli fulgt opp av HR-ansvarlig som også bistår konsulentene i å sette mål for personlig utvikling.
Sist, men ikke minst, har vi lagt opp til en rekke sosiale arrangement som er spesielt myntet på at alle nye medlemmer skal bli godt kjent med Studentkonsulenten.
Har du spørsmål, kan du ta kontakt med HR-ansvarlig på Pernille.wirén@studentkonsulenten.no
Mathilde forteller om sitt første halvår i Studentkonsulenten
Jeg ble medlem av Studentkonsulenten i september 2021. Som én av tre nye medlemmer kom jeg inn etter at semesteret var i gang, og gruppen allerede hadde startet opp med ulike prosjekter. Til tross for dette ble vi tatt godt imot, da Studentkonsulenten hadde en grundig plan for hvordan vi skulle bli integrert i gruppen på best mulig vis, og finne vår på plass. Vi fikk ta del i mange pågående prosjekter, samtidig som at vi fikk gjennomføre nødvendige oppgaver og kurs. Det var også en rekke sosiale sammenkomster vi fikk delta på i løpet av den første måneden som medlemmer.
Som et første møte med Studentkonsulenten hadde vi et introduksjonsmøte med leder og HR-ansvarlig. Her ble vi introdusert for organisasjonens målsettinger, pågående og fremtidige prosjekter og sosiale arrangementer. Vi fikk også et raskt innblikk i Studentkonsulenten som organisasjon. Den første tiden deltok jeg også på én av flere sosiale arrangementer, der jeg ble kjent med medlemmene på et mer uformelt plan. I mitt tilfelle var dette en halloweenfest med quiz, lek og mye moro!
Det første prosjektet vi tok del i var et prosjekt med tilhørende arrangement som skulle gjennomføres litt senere på høsten. Arrangementet var en casekveld for andre studenter på fakultetet. Vi ble tidlig introdusert for planen og deltok på videre planlegging som fullverdige medlemmer av denne prosjektgruppen. For at vi skulle bli tryggere i rollen som konsulenter fikk vi gjennomføre et kurs i presentasjonsteknikk, som er et tilbud ene og alene for oss nye for å skape en følelse av trygghet og mestring – på et tidlig tidspunkt. Dette var spesielt nyttig fordi vi allerede om kort tid skulle opptre som konsulenter på casekvelden. Jeg synes derfor det var fint å få prøve seg litt internt først. Å delta på relevante kurs og prosjekter har vært en god mulighet til å bli kjent med ulike oppgaver, nytt fagstoff og for generell bevisstgjøring av hvordan jeg selv opptrer i situasjoner. Dette tror jeg vil komme godt med i videre arbeid!
Personlig fikk jeg stor nytte av selve onboardingsprosessen. Spesielt med tanke på at jeg kom meg litt ut av egen komfortsone, og skaffet meg lærdom som jeg absolutt tar med meg videre både i Studentkonsulenten og egen hverdag med både studier og jobb. Under hele prosessen har terskelen for å stille spørsmål og be om hjelp vært lav, og det er den fortsatt. Jeg ser frem til nye prosjekter i tiden som kommer og gleder meg til å bli enda bedre kjent med gruppens nåværende, samt fremtidige medlemmer!